Advertentie’s
Web & Email Service Center Klik hier om naar de site te gaan.

Email Service Center
Niet meer afhankelijk van uw provider...
Klik hier om naar de site te gaan.

De kikoy (of kikoi) vormt de basis voor alle producten in de KikoyShop. De handdoeken, omslagdoeken, rokjes, tassen, sjaals en babycapes worden allemaal gemaakt van de originele kikoystof.
Klik hier om naar de site te gaan.

Een lekker stukje zalm, sushi of een Hollandse haring met uitjes. Er is zoveel keuze aan visgerechtjes, maar toch eten we het veel te weinig. Maar waarom? Het is goed voor de lijn en ontzettend gezond.

Goede vetten
Onverzadigde vetten zijn vetten die het cholesterolgehalte in het bloed laag houden, en op die manier hart- en vaatziekten voorkomen. Deze goede vetten zitten niet alleen in vis, maar komen ook voor in producten als plantaardige oliën, noten, zaden en vloeibare- én smeerbare margarines.

Het was al bekend dat Eskimo’s veel minder last hebben van hart- en vaatziekten omdat ze zoveel vis eten. Dit onderzoek, en nog vele andere, bevestigde dat omega 3 vetten beschermen tegen hart- en vaatziekten, zoals een hartinfarct en een acute hartstilstand. Nu blijkt uit een recentelijk onderzoek dat is gedaan, dat het vooral de visvetten zijn die voor de bescherming zorgen. Gedacht wordt dat visvetten bloedstolsels tegengaan, de bloedvaten soepel houden, het cholesterolgehalte in het bloed verlagen en beschermen tegen hartritmestoornissen. Alsof dat niet genoeg is, zijn er ook nog aanwijzingen dat visvetten dementie, depressie en gedragsproblemen helpen voorkomen. Klinkt als een uitkomst voor de bejaardentehuizen, huisartsenpraktijken en bureau Jeugdzorg; je geeft ze gewoon wat meer (vette!) vis!

Goed voor aanstaande mama’s
Baby’s hebben allerlei voedingsstoffen nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen. Daarom doen aanstaande moeders er goed aan om één à twee keer in de week (vette) vis te eten. Die sterk en onverzadigde visvetten zijn van belang voor de ontwikkeling van de hersenen, ze dragen namelijk bij aan het goed functioneren van de wanden van de hersenen.

Vis en groente
Het is het beste om bij een lekker stukje vis, nitraatarme groente te eten. Dit zijn onder andere bloemkool, aubergine, broccoli, doperwten, komkommer, snijbonen, courgette, boerenkool, tomaten en wortelen. In groenten als sla, bietjes en spinazie zitten veel nitraten. Gecombineerd met de eiwitten uit vis kunnen deze stoffen zogenoemde nitrosaminen vormen. Deze nitrosaminen kunnen de kans op sommige vormen van kanker verhogen. Het wordt dan ook aangeraden om voor nitraatarme groenten te kiezen als je vis eet.

Vis en afvallen
Het moge duidelijk zijn dat vis gezond is. Je krijgt namelijk de juiste vetten binnen die goed zijn voor je lichaam. Maar als je wilt afvallen, let je vaak op het aantal calorieën dat je binnenkrijgt, en wil je dus niet altijd vet gebruiken of eten. Ook dan zit je met vis goed. Veel soorten vis zijn namelijk mager en bevatten dus ook weinig calorieën. Vaak nog minder dan vlees of kip. Als je aan de lijn bent, is vis dus een ideale vervanger voor een stukje vlees. Kies wel voor een magere manier van bereiden, zoals roerbakken, bakken in de oven of lekker grillen. Gebruik geen boter, maar olijfolie en beperk het gebruik van al die lekkere sausjes. Daar ga je al snel de mist mee in. Geniet van een eerlijk en heerlijk stukje vis. Dan bespaar je de meeste calorieën.

Twee maal per week vis
Het advies van deskundigen is om twee maal per week vis te eten. Doe je dat, dan krijg je de aanbevolen hoeveelheid omegavetten binnen. Dit geldt wel alleen voor gezonde mensen. Mensen die een verhoogd risico hebben op hart- en vaatziekten of mensen die eerder een hartinfarct of beroerte hebben gehad, zouden waarschijnlijk wel een stukje meer mogen eten. Dat moet te doen zijn toch? Ik kan me voorstellen dat je na twee weken geen inspiratie meer hebt voor een creabea-gerecht, maar ook dat is geen excuus! Er zijn namelijk tal van kookboeken die zich helemaal wijden aan vis. Dus als je even geen inspiratie meer hebt, kan je het altijd nog uit een kookboek halen.

Vissoorten
Mocht je even niet meer weten wat voor visje je nu weer klaar moet maken, heb ik ze van magere tot vette soorten even voor je op een rijtje gezet.

Magere soorten: coquilles, inktvis, kabeljauw, koolvis, mosselen, oesters, schelvis, tilapia, tong, wijting, zeeduivel.

Matig vette soorten: ansjovis, forel, garnalen, heilbot, pangasius, sardien, schol, tarbot, tonijn, zeebaars, zwaardvis.

Vette soorten: haring, makreel, paling, sprot, zalm.

Weetjes:
– Garnalen, mosselen en paling staan bekend als cholesterolrijke vissoorten. Toch verhogen ze nauwelijks het cholesterolgehalte in je bloed. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat het cholesterolgehalte van je bloed amper samenhangt met de hoeveelheid cholesterol die je eet. Het zijn juist de verzadigde vetten die er voor zorgen dat je cholesterolgehalte gaat stijgen. Dus minder chipjes, volle zuivelproducten, koekjes, volvette kazen en andere verzadigde vetten, maar lekker aan de vis!
– Vis is een van de weinige voedingsmiddelen die jodium bevat. Jodium heeft je lichaam nodig om de werking van je schildklier te bevorderen.
– Wist je dat vis een goede bron van zink is? Je lichaam heeft zink nodig voor een goede weerstand tegen ziekten. Het speelt een rol bij smaak, reuk en het gezichtsvermogen en het is belangrijk voor de groei.
– Vis is ontzettend goed voor je tanden. Het bevat, als (ook) een van de weinige voedingsmiddelen, van nature fluoride.
– Tot slot zit vis ook boordevol belangrijke vitamines: vitamine A (ogen, gezonde huid, groei en weerstand), vitamine D (stevige botten en tanden) en vitamine B12
(aanmaak van rode bloedcellen en voor de goede werking van het zenuwstelsel).

Op naar de markt, vishandel of supermarkt dus!

Leave a Reply


Design & Hosting by HostingServiceCenter